Robot-assisted therapeutic support - Research: thesis

ROB’AUTISME

Health & well-living
Research

The Rob’Autisme project began in 2014, in collaboration with Nantes University Hospital and Stéréolux. Its objective was to develop therapeutic support for teenagers on the autistic spectrum (ASD) using humanoid, NAO robots (Softbank Robotics), in a cultural mediation and creativity context. The project has been extended as part of a thesis (LS2N/École Centrale Nantes) co-funded by West Creative Industries (50%) and the École Centrale Nantes (50%).

About the project

The Rob’Autisme project began in 2014, in collaboration with Nantes University Hospital and Stéréolux, to offer therapeutic support to teenagers on the autistic spectrum (ASD) using humanoid, NAO robots (Softbank Robotics), in a cultural mediation and creativity context. A focus group of six young people with autism was monitored from 2014 to 2016 with very encouraging results: self-inflicted injuries healed and disappeared, anxiety attacks became less frequent, and the young subjects developed organised and voluntary communication skills. This focus group received a first round of therapeutic support in 2014-15 (20 sessions) followed by a second in 2015-16 (20 sessions). The two years concluded with a public performance to showcase their work. The experiment showed the subjects making stable progress over time and a visible improvement by the end of the second year, with their autism becoming harder to detect to external observers. A new group was studied in 2017.

 

For this thesis, the initial results will be generalised across a wider population and the mechanisms that made such spectacular results possible will be investigated.

 

Publications and/or communications

  • Two international lectures (MESROB, 2016; ICSR, 2017),
  • Ten lectures for the general public (including one TEDx)
  • One journal article (Tétralogiques, March 2017)
  • One chapter in a joint publication organised by Serge Tisseron and Frédéric Tordo (April 2017).
  • The project has enjoyed considerable media coverage nationally.

Schedule

2017-19 workshops: collection and analysis of experimental data
2019: write-up of the thesis manuscript and a user manual (final version)

Methodology

5 stages:

1. Call for participation (associations and institutions in the Loire-Atlantique region)

2. Organisation of groups (6 autistic people/20 sessions)

3. Evaluation of results (before/after, questionnaire for
parents, children’s drawings)

4. Application of therapeutic support (20 sessions, observations)

5. Showcase of the children’s programming (limited public)

 

Prospects

The project offers potential for a number of publications and presentations at scientific conferences in the fields of robotics and psychiatry; production of a user manual for medical teaching establishments and other relevant bodies; and implementation in medical teaching establishments (working with the voluntary organisation Robots!).

 

 

Contact

Sophie Sakka, (LS2N / ECN)

sophie.sakka@ec-nantes.fr

Actors

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Accompagnement thérapeutique par le biais de robots - Recherche : thèse

ROB’AUTISME

Santé et mieux vivre
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Mis en place en 2014 en collaboration avec le CHU de Nantes et Stéréolux, Rob’Autisme porte sur  un accompagnement thérapeutique d’adolescents souffrant de troubles du spectre autistique (TSA) par le biais de robots humanoïdes (robot NAO, Softbank Robotics), dans un contexte de médiation culturelle et de création artistique. Il est prolongé dans le cadre d’une thèse (LS2N/École Centrale Nantes) co-financée par Ouest Industries Créatives (50%) et l’École Centrale Nantes (50%).

Présentation

Mis en place en 2014 en collaboration avec le CHU de Nantes et Stéréolux, le projet Rob’Autisme consiste en un accompagnement thérapeutique d’adolescents souffrant de troubles du spectre autistique (TSA) par le biais de robots humanoïdes (robot NAO, Softbank Robotics), dans un contexte de médiation culturelle et de création artistique. Un groupe témoin de 6 jeunes diagnostiqués autistes a été suivi de 2014 à 2016, et a montré des résultats très encourageants : les blessures d’automutilation ont cicatrisé puis disparu, les crises d’angoisse se sont espacées, les jeunes sujets ont développé des capacités de communication organisée et volontaire. Ce groupe témoin a bénéficié d’un premier accompagnement en 2014-15 (20 séances), et d’un second en 2015-16 (20 séances), les deux années se terminant par une restitution publique de leurs créations (spectacle). L’expérience montre que les progrès étaient stables dans le temps et suivaient encore une pente croissante en fin de seconde année, l’autisme des sujets devenant de plus en plus difficilement détectable par un spectateur extérieur. En 2017, un nouveau groupe est suivi.

 

Cette thèse a pour objectif la généralisation des premiers résultats sur une population plus large et vise également à explorer les mécanismes permettant d’obtenir des résultats si spectaculaires.

 

Publications et/ou communications

 

2 conférences internationales (MESROB, 2016 ; ICSR, 2017),

une dizaine de conférences grand public (dont 1 TEDx),

1 article de journal national (Tétralogiques, mars 2017)

1 chapitre d’ouvrage collectif orchestré par Serge Tisseron et Frédéric Tordo (avril 2017).

Le projet bénéficie d’un fort rayonnement médiatique national.

Calendrier

Ateliers 2017-19 : collecte et analyse de données expérimentales
2019 : rédaction du manuscrit de thèse et du manuel de l’utilisateur (version finale)

Méthodologie

5 étapes :

1. Appel à participation (associations et institutions en région Loire-Atlantique)

2. Organisation des groupes (6 autistes/ 20 séances)

3. Évaluation des résultats (Avant /après, questionnaire aux 
parents, dessins des enfants)

4. Application de l’accompagnement thérapeutique (20 séances, observations)

5. Restitution de la programmation des enfants (public restreint)

 

Perspectives

Le projet donne lieu à de nombreuses publications et conférences scientifiques dans les disciplines de la robotique et de la psychiatrie, à la conception d’un manuel de l’utilisateur à destination des IME et autres organismes concernés, l’accompagnement et à la mise en place du projet dans les IME (avec l’association Robots !).

 

 

Contact

Sophie Sakka, (LS2N / ECN)

sophie.sakka@ec-nantes.fr

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